11 september...

...är ett datum som de flesta av oss minns... Och den 11 september för 10 år sedan är det många som minns exakt vad dom gjorde... Tänk att det gått 10 år sedan dom där flygplanen körde in i World Trade Centers "tvillingtorn" i New York... 10 år sedan vi inte var lika rädda för terrorism, när säkerhetskontrollerna på flygplatserna inte var lika grundliga och när vi kunde ta med oss mer vätska genom säkerhetskontrollen, 10 år sen..... Tiden går och mänskligheten lär sig nya saker... Ibland växer ondskan, men jag kan och vill tro att det är godheten som segrar till slut. Jag hörde på TV att efter den 11 september 2001 har New York borna blivit mer vänliga och måna om varandra... Det är ju positivt, men det är tragiskt att det krävs en terrorattack för att människorna ska börja bry sig mer om varandra...

Vad gjorde jag den 11 september 2001? Det var en tisdag och på eftermiddagen satt jag i ett möte på en gruppbostad som jag då var chef på... Vi hade en så kallad "arbetsplan" för en kille som bodde där. När jag åkte därifrån var jag fortfarande lyckligt ovetandes om vad som hänt i USA... Jag kommer in på kontoret där en av mina kollegor ser hemskt bekymrad ut och frågar om jag hört... Hört vad??? Att två flygplan kört in i World Trade Center i New York... Nääää, det kändes som om tiden stannade runt en, vad?? Och varför?? Hela den kvällen satt jag och såg på TV hur dom om och om igen visade när tornen rasade... Hur flygplanen styr rakt in i dom... Det diskuteras om vem som ligger bakom och varför det skett... TERROR.... Det man också ska minnas var att det tredje planet som troligen var på väg mot Washington, lyckades passagerarna på planet övermanna och skadan blev mindre för USA och världen, men deras familjer blev ändå drabbade av förlust... Det var en hjälteinsats på hög nivå... Modigt, och deras anhöriga kan kanske ändå mitt i sorgen känna stolthet...

Idag är den 11 september en söndag, det har gått 10 år, och slår jag på TV:n kan jag nog även idag få se bilder av det som skedde, se bilder av hur det blivit... Det är en hemsk dag i historien, en dag som ska påminna oss om att vara rädda om varandra och ta vara på tiden och livet!

Var rädda om varandra! Ni är värdefulla!

Kram! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0