Kärlek och Ansvar

Idag sitter jag och dricker kaffe och pratar med "min unge" som nu blivit "stor" och får vikariera... :) Helt plötsligt när vi diskuterar tatueringar uttrycker hon att jag är en betydelsefull person för henne! Och hon säger det så att jag blir rörd till tårar... Älskade vännen, jag har nog inte riktigt fattat, och fattar nog inte riktigt ännu heller, att jag faktiskt betyder en hel del för dig. Det värmer ens hjärta att känna att man har gjort något rätt här i livet i alla fall! :) Kan nog hända att man gjort några saker rätt i livet, men när man så oväntat får höra det så blir man rörd! :) Tack för att du berättade det för mig. Jag känner mig fortfarande alldeles rörd när jag tänker på det! ♥

Alla vi människor behöver kärlek för att överleva! Vi är olika bra på att uttrycka kärlek, men vi är alla beroende av den... Att veta att man är betydelsefull och värdefull för någon... Eller kanske många... Med kärlek följer också ett ansvar. Ansvar över att vårda relationen... Om jag får ta emot kärlek av någon annan betyder det också att den personen litar på mig och på att jag ska vårda det förtroendet... Det är ett förtroende att få vårda relationen och inte såra någon medvetet. Vårdar man inte relationen kan den förstöras och man kan förlora någon, ibland på kort sikt för att det går att reparera, ibland för alltid... Ibland är det värt det, ibland är det en stor sorg...

Att jobba med barn, ja eller ha barn omkring sig över huvudtaget, ger en många gånger villkorslös kärlek... Att se dom där glittrande ögonen titta på en, det är något speciellt! Det sprider sig som en värme där i hjärt-trakten. :) Att se leendet eller höra det där härliga skrattet och få den där kramen... När vi blir vuxna försvinner den där villkorslösheten mer... Vi förstår att genom att ge kärlek betyder det också att vi kan bli sårade och ibland kan det kännas som att det inte är värt att offra det. Det handlar om alla relationer som man faktiskt värnar om. Ibland väljer man att medvetet inte kasta sig in i en relation med en annan person för att man inte vet vad som väntar... Ibland är det värt att offra lite och känna osäkerhet för att man vinner så mycket mer... Ibland inser  man att man borde ha låtit bli..... Tyvärr vet man sällan svaret förrän efteråt...



Såg för nån vecka sedan filmen "Allt för min syster" och grinade rätt mycket emellanåt. Att som förälder skaffa ett barn för att det barnet ska hjälpa sin syster att överleva sin cancer, det kan få en del konsekvenser. Det är en klart sevärd film som väcker en del tankar... Att som lillasyster veta att om jag inte ger min syster min njure, så betyder det att hon inte kommer överleva, men om jag ger den så finns det fortfarande inga garantier... Det är villkorslös kärlek syskonen emellan, men var ligger ansvaret hos föräldrarna... Kan man kräva vad som helst av ett barn för att rädda ett annat??? Som sagt, klart sevärd film!



Kram! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0