Pedagog...

Någon har sagt till mig att man inte kan bli pedagog, det föds man till... Kanske, kanske inte... Men jag tror att för att bli en bra pedagog ska man verkligen ha ett intresse i att vilja lära barn/ungdomar/vuxna... Om jag är en bra pedagog?? Det kan jag väl egentlligen inte svara på själv, det måste någon annan säga... Men jag älskar mitt jobb och det jag gör... Jag älskar barn! Jag är intresserad av att se dom lära sig... Och jag tycker om att kunna påverka människor (förhoppningsvis i rätt riktning)... Jag tycker om att dela med mig av mina tankar och få lära mig av andras tankar... Och jag vill vara en bra pedagog! Jag vill lära mig att vara det... :)

Och detta resonemang kom sig egentligen av att jag var på en föreläsning igår... Den handlade om hur man kunde arbeta med barn och ungdomar i ett mångkulturellt samhälle... Och det är ett sådant samhälle vi lever i idag. Dels var det en man som heter Per Dahlbeck som pratade om detta och om hur vi undervisar barn och ungdomar... Och hur vi kan fånga deras intresse... Och sen var rapparen Behrang Miri också där och berättade om hur han har upplevt att vara "invandrare" i den svenska skolan... Och hur man kan fånga intresset hos barn och ungdomar... Så här står det om föreläsningen när dom beskriver den:

"Att arbeta med barn och unga i en mångkulturell miljö

Hur kan man arbeta med hiphop som ett pedagogiskt verktyg? Hur kan man jobba med okonventionella metoder för att stimulera barns och ungdomars språkutveckling? Hur anpassar  man skolan till dess samtid? Hur kopplar man skolan til alla de världar som elever befinner sig i vardagen och hur anpassar man pedagogiken och skolan till det nya Sverige?

Behrang Miri, rappare, pedagog, skådespelare, koordinator för rörelsen Gatans Röst m.m., vrider och vänder på våra uppfattningar om skolan och visar på lösningar och möjligheter då alla är med!

Per Dahlbeck, lärarutbildare och handledare vid Malmö högskola, tittar på såväl förskolans som högskolans möjliga roll och uppgifter med utgångspunkt i sitt uppdrag med huvudsaklig inriktning mot estetik, medier, lärande och skolutveckling där dokumentation ses som ett nödvändigt redskap."

Det var väldigt intressant och det var värt att sitta där en hel kväll! :) Jag skulle gärna höra mer! Och så lär man sig något nytt igen!!

Inte nog med att man ska vara en bra pedagog, man ska vara en bra förebild också.... :) Och i vanlig ordning så är det ju så att barn inte gör som vi säger utan dom gör som vi gör! Det ser man redan på små barn, hur dom "härmar" oss vuxna och gör som vi gör... Det är då man ser hur vi gör... Och hur viktigt det då är att göra "rätt"... Hur ofta hör man inte barnen "tillrättavisa" varandra med ord som man nästan exakt har använt själv... :) Jaaa, jag har ett underbart jobb! :)

Kram! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0