Som en väv utav legender...

För den som såg Toffelhjältarna på jullovsmorgon på 80-talet säger den rubriken något i alla fall... :) För den som inte såg det så är det en textrad ur en sång som dom sjöng där... :) (Var tvungen att googla det å såg att det var bland annat 1984 som den gick... :) )

Tänk om allt som händer
tecknats ner i hjärtats bok,
som en väv utav legender,
som en bild av vår historia.

Om allt du undrar, allt du drömmer,
allt som du i hjärtat gömmer,
gick att läsa som en saga,
då skulle du förstå.

Ja, jag ser, att du ler,
ler åt barnet, som ännu inom dig bor.
Men sagan kan va’ sannare än du tror.

Av någon anledning så gick jag å tänkte på den där textraden när jag gick hem från jobbet idag... Varför?? Ja, det kan man undra.... :) Jag hade väl en filosofisk 10 minuters promenad i kylan... :) Jag tänkte på att alla människor bär på en historia, och jag som tycker om historia och mänskliga öden är ju intresserad av människors historia och livsöden. Det finns en anledning till att varje person har blivit den hon har blivit... När jag jobbade i äldreomsorgen så tyckte jag det var intressant att läsa "journalerna" där det stod vilka alla dessa "gamlingar" hade varit och vad de hade gjort. Och dom som kunde berätta var det kul att lyssna på! Min farmor sa alltid att jag när jag var liten ville att hon skulle berätta om hur det var när hon var liten... Så intresset över människors historia har nog kommit tidigt... :)

Varje människa har sin "väv utav legender" i hjärtat och det är den som har gjort oss till dom vi är. Alla människor kan förändras och de flesta är värd en andra chans! Att tänka på det i mötet med människor gör att man kan acceptera de flesta, tycka om många och älska några! Man slipper slösa energi på att gå omkring och "ogilla" människor... Det finns en orsak till att människor är som dom är och varje människa bär sin egen rättighet till att göra sina val... De allra flesta kan välja, att acceptera eller förändra....

När man jobbar med barn så funderar man rätt ofta på vad som ska hända med alla fina barn när dom blir vuxna... Vad ska dom bli och vilka personer ska dom bli... Och kan jag göra något för att påverka dom till att bli "goda samhällsmedborgare" som det så fint heter i läroplanen... Ja, på något vis hoppas jag att vi inom förskolan kan göra något för att påverka dem och förbereda dem för "livet"... Och när man tänker ett steg till så inser man vilken himla viktig roll man faktiskt kan spela i en del av alla fina barnens liv...

Vadå djup på en onsdag?? Men det är väl fullmåne ute, så den kanske även påverkar ens sinne?! ;) Jag hoppas innerligt att den ska låta bli att påverka min sömn, för jag orkar inte med en natt till med för lite sömn... Igår gick jag å la mig för sent, å det kan jag ju inte skylla på någon annan... Men i morse vaknade jag 5.30 av att "någon/något" väckte mig... EN timme innan klockan skulle ringa! Varför??? Å då kände jag mig irriterad för att jag vaknat i onödan så jag kunde inte riktigt somna om... Så kan det gå! Nåja, jag har ju överlevt hela dagen på arbetet... Hade stägning och en förälder var sen, så jag kom mig inte hem förrän nästan 30 minuter efter arbetstidens slut... Därför har jag beslutat mig för att ta sovmorgon till 8 imorgon! :) Det var väl det positiva med den saken! Missade dock föreläsningen som jag hade tänkt gå på ikväll... Men något har jag lärt mig genom att "väva legender" i hjärtat... Man hinner inte med allt och man kan inte vara överallt... Vissa begränsningar har man som människa! ;)

Dagen igår var en tisdag och vi hade handledarträff på gymnasiet, fortsatte på temat om "andra kulturer"... Det är riktigt intressant! Och alltid lär man sig något nytt! :) Det var även en kvinna från Invandrarservice som var å berättade om hur det går till när flyktingar kommer till L-å... En del av dessa människor som kommer har levt hela sitt liv i ett flyktingläger... Dom kan ha fötts där, gift sig och fått barn där innan dom får komma till sitt nya land... Och när dom kommer har dom ofta med sig INGENTING, typ... Hon sa att dom gärna tar emot gardiner å sådant, för att kunna möblera i dessa flyktingars lägenheter... Dom hade inga förråd, så stora saker hade dom svårt att förvara, men "småsaker" som lampor och gardiner kunde dom ha på nåt kontor eller så... Och kan jag då göra dessa flyktingars nya hem i deras nya land lite mer hemtrevliga genom att skänka gardiner som jag ändå inte vill ha kvar, ja, då kan jag ju göra det... :)
Efter denna eftermiddag var jag och W och tränade och efter det var det bara att frakta sig hem med bussen och fixa middag och sen såg jag några avsnitt av OTH... ;)

Idag har jag träningsvärk! Men som jag sagt tidigare så är det den enda värken som faktiskt är lite skön, för man vet att den kommer av något bra... :) Något som dessvärre är mindre trevligt är att jag har ont i halsen idag... Jag hoppas innerligt att det ska gå över med lite sömn! Men om jag då nödvändigtvis måste bli sjuk så kan jag hellre bli det nu än när jag ska åka till Thailand... För att flyga när man är täppt är bland det värsta man kan göra! Huga!

Nu ska jag fixa mig lite te, för igår köpte jag minsann tre nya sorters rött te... :) Och sen ska jag sova i tid!!! Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!

Kram alla fina! :)

Och sen bör det tilläggas att jag fick skriva om detta inlägg ett antal gånger, så jag vet egentligen inte vad slutresultatet blev... På något vis lyckas jag trycka på några knappar som gör att allt försvinner... Och det är ju defenitivt mindre kul! :(


Kommentarer
Postat av: En upplyst besökare

Intressant läsning som manar till eftertanke. :) Alla dessa faktorer och händelser som spelar in för att forma personen i slutändan och göra denna till det man är. Tyckte också om att läsa de boendes journaler när jag jobbade inom vården - ta del av deras historia och levnadsöde.

2011-02-16 @ 23:33:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0