Dag 3 Mina föräldrar

Jag har världens bästa föräldrar! :) Dom har alltid stöttat och trott på mig! Mamma är född 1954 i K-vaara  och Pappa 1950 i Korpis... Dom träffades i början av 70-talet och är förlovade sen 1974... Den 12 november 1977 gifte dom sig i all hemlighet... Och jag är lyckligt lottad för dom är fortfarande gifta. Dom har tre barn, jag föddes 1976 i december, Lillebror kom 3,5 år senare och lilla Lillebror ytterligare 5 år senare. Sen 1975 har dom bott tillsammans i Byn, på lite olika adresser, men i huset har dom bott sen tidigt 1983.

Pappa jobbar idag som projektledare, men har tidigare varit linjemontör... Mamma är tandsköterska... Mina föräldrar har alltid haft oss barn i fokus... Vi har oftast ätit middag tillsammans allihop, i alla fall medan vi var små, det var en viktig stund... Vi har varit på semesterresor på somrarna, även om vi inte åkt långt så har det varit ett tillfälle för hela familjen att umgås! Under hela min uppväxt har mamma jobbat deltid för att kunna vara hemma med oss barn. Det var skönt att ha mamma hemma när man kom från skolan. Så även om jag var lite avundsjuk på en del av mina kompisar som var "nyckelbarn", så kändes det ändå bra att ha mamma hemma så pass mycket.

Pappa är en lugn tornedalning som "inte pratar i onödan", men har han nåt att säga så säger han det! Han är en "arbetare" och vill han att något ska bli gjort så gör han det. Han ställer ofta upp för andra utan att vänta sig något åter. Jag minns att pappa alltid har lekt med oss barn. Han har till exempel åkt vattenrutchkana och lekt kurragömma... På något vis har jag alltid känt att han funnits där, även om det varit i "det tysta".

Mamma är den som alltid berömt oss barn, sagt att vi gjort fina "kreationer" (som delvis fortfarande hänger uppe ;) ) och sagt att vi är bra som vi är. Mamma är den som alltid vill att alla ska ha det bra, ibland på bekostnad av henne själv. Mamma är den som "strukturerat" upp familjen, hon har alltid haft stenkoll på var alla lagt sina grejer och sett till så gympaväskor och utflyktsväskor blivit packade. Mamma är den jag fortfarande ringer till om jag blir sjuk, för att få tröst... Och hon är ofta den första jag vill berätta något "spännande" för! 

Båda mina föräldrar har påverkat mig under min uppväxt, såklart! Och påverkar mig fortfarande...

Man skulle säkert kunna skriva spaltmeter om detta ämne om jag satt och funderade ännu mer.... Men inlägget ska ju bli klart ikväll! ;)

Kram! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0