Var är solen???

Här har man nu i flera dagar önskat sig sol till påsk... Å vad händer?? Ingen önskan som går i uppfyllelse i alla fall!!! Ute är det helmulet å enligt vissa väderprognoser ska det så förbli nån dag till... Just typiskt! Kan ju glädja mig åt att det inte är snöstorm eller regn i alla fall! Men det är inget härligt påskväder... Jaja, man får ju ta det coolt i alla fall när man är ledig, så... :) Var å letade i mammas boksamling å hittade en bok jag inte läst, så den kan nog komma väl till pass... Dessutom har jag med mig broderiet som Bebben ska få, så jag har sysselsättning även inomhus... :) Å jag lääängtar sååå mycket efter Bebben! Ju närmare det kommer desto mer nyfiken är jag på vem det är som bor där inne i magen! Ska bli spännande å träffa det lilla livet i vilket fall som helst! :)

Idag var jag å luftade mamma lite, hon har ju skadat benet å har svårt å gå, så hon har inte varit på affären på väldigt länge... Så idag var det dags för den turen... Det är som kul å gå på affär´n i byn... Eftersom byn är liten så vet man ju i stort sett vilka alla är... (De som är unga har jag dock lite svårare för då jag inte känner igen dem... Alla barn har ju blivit så stora, så man får gissa lite vilka alla är... :) ) Nåväl denna dag var det en kvinna som nog alla vet vem det är på affär´n, hon gick där å pratade för sig själv å hamnade bakom oss i kön... Jag hade mycket svårt att hålla mig för skratt, för hon är ju som söt ändå! Där stod hon å började äta på brödet hon skulle köpa!! Mummlandes för sig själv på finska att nog var det ju gott det här brödet...! Som sagt, jag hade svårt att hålla mig för skratt... Det är ju verkligen en del av charmen med byn, alla dom här människorna som finns här å får vara precis som dom är! Det finns ju så kallade "original" överallt, men i en stad syns dom ju inte (eller så får dom inte synas??) på samma sätt! Som sagt, i en liten by, där vet alla vem alla är.... På både gott å ont förstås... Det fnns en sångtext som Euskefeurat skrivit som stämmer bra in på känslan av att komma "hem till byn"... Vi har sjungit den på många fester å det är som att alla kan känna samma känsla! Raj Raj band har gjort om texten till meänkieli, "On kaipuu tänne aina pohjaton", å den finns med på en av deras skivor... Som sagt, även vi tornedalingar kan känna igen oss i detta! :) Refrängen går så här:

Det är här man känner vart stigarna går
man vet vem som är släkt med vem
Det är här man vet var gäddorna står 
det är hit man kommer när man kommer hem,
du vet,
ja det är hit man kommer när man kommer hem


Apropå Raj Raj Band, så ska dom spela i Luleå den 18 april å då är tanken att man ska infinna sig där!!! Ska bli kul å se vad dom hittat på! :) Det är deras 10-års jubileum... Om jag inte sagt det förr, så säger jag det nu: tiden går fort! Man har ju som varit på deras spelningar sen dom började... Så det ska bli kul å se vad dom plockat ihop för nåt till jubileumet.

Eftersom det faktiskt är påsk å därmed meningen att man ska va ute å grilla å mysa på, så bestämde jag mig för att det skulle ske även om inte vädret är det bästa! Gjorde upp en eld på baksidan av gården och grillade korv! Kan ju inte säga att man kunde avnjuta korven i det vackra vädret, men jag har i alla fall fått äta grillad korv!! :)

Ikväll är det Robinson som gäller å kanske popcorn! Man lider i alla fall inte brist på mat å annat ätbart när man är här! :) Vad resten av helgen har att ge, det får tiden utvisa! Kanske, kanske, kanske har jag fått bli faster innan påsken är slut!! Vem vet?! :D

Nu ska jag skjutsa lillebror på fest... För egen del blir det nog väldigt lugnt på den fronten i helgen...

Kram! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0